Τετάρτη, 29 Μαρτίου 2017

Διαγώνισμα Γ΄ Λυκείου (νεοι, προβλήματα και τρόποι δράσης)

Μια γενιά από ηλιθίους;

(Εξαιρετικό άρθρο ενός 14χρονου νέου που όλοι πρέπει να διαβάσουν)

Όσο και αν είναι επώδυνο για μένα, δυστυχώς ανήκω σε αυτήν τη γενιά. Αναφέρομαι βεβαίως στη γενιά ανθρώπων που έχουν γεννηθεί στην Ελλάδα την περίοδο από 1998 και πάνω.Μια γενιά που μεγάλωσε με σύντροφο την τεχνολογία. Μία γενιά που πήρε τελείως διαφορετικό δρόμο από την προηγούμενη, μια πορεία που ίσως δεν είναι αναστρέψιμη. Τι συμβαίνει λοιπόν με αυτή τη νέα γενιά;

Ποιος, τι ευθύνεται τελικά για αυτήν την κατάληξη; Ευθύνεται η υπερβολική "δόση" τεχνολογίας που έχουν λάβει τα σημερινά παιδιά, χωρίς να γνωρίζουν πως να την χειρίζονται και να την αξιοποιούν, ώστε να αποκομίσουν τα οφέλη της; Ή μήπως ευθύνεται η στάση και η διαπαιδαγώγηση των γονέων προς τα παιδιά; Γιατί σίγουρα δεν φταίει μόνο το διαδίκτυο και το Facebook για αυτήν τη κατάσταση που επικρατεί σήμερα. Γιατί πραγματικά είναι τρομακτική... Ας αρχίσουμε λοιπόν...
Τα παιδιά της νέας γενιάς κρίνουν και κρίνονται με βάση την εξωτερική εμφάνιση και ΜΟΝΟ. Έχουν δώσει τεράστια βαρύτητα στο πως φαίνονται και στο πως δείχνουν, όχι στο πως πραγματικά είναι! Δεν ενδιαφέρονται για την καλλιέργεια του ψυχικού τους κόσμου, της κριτικής τους σκέψης και της δημιουργικότητας τους και δεν δέχονται εύκολα το διαφορετικό. Δεν βάζουν στόχους, δεν έχουν όνειρα και οράματα για τη ζωή τους. Αντιθέτως, επιζητούν μόνο την κοινωνική αποδοχή, συμμερίζοντας τις απόψεις και ακολουθώντας τα στερεότυπα της μάζας.
Ασχέτως αν αυτές τους εκφράζουν ή όχι! Πάρτε για παράδειγμα ...Βλέπεις όλα τα σημερινά παιδιά σαν "μαζικοποιημένα zombie" να ακολουθούν την κάθε ανόητη και ανούσια μόδα (ξέρουν τι κάνουν αυτοί που τις πλασάρουν), προσπαθώντας να το παίξουν κάποιοι που στα αλήθεια δεν είναι! Δεν το φιλτράρουν από τον εγκέφαλο τους και δεν σκέφτονται, αν πράγματι αυτή η μόδα αποτελεί ένα μέσο έκφρασης για αυτούς. Την ακολουθούν επειδή το ίδιο πράττει και η μάζα, και έτσι γνωρίζουν ότι θα λάβουν κοινωνική αποδοχή από τους πολλούς. Κάτι τέτοιο φυσικά αποτελεί μεγάλη αδυναμία και σοβαρό πλήγμα για την προσωπικότητας τους, σε μια ηλικία όπου μπαίνουν οι βάσεις για την διαμόρφωση της.
Για όσους θέλουν να πάρουν μία γεύση από αυτήν την κατάσταση, απλά επισκεφτείτε τον δημοφιλή ιστόχωρο κοινωνικής δικτύωσης, Facebook. Γιατί ΔΕΝ νοείται σημερινό παιδί χωρίς να κατέχει λογαριασμό στο Facebook. Ποζεριά, Καγκουριά, check - in όπου στο γ@... κόσμο βρίσκονται, με τη μόνη τους αγωνία να είναι για τον αριθμό των likes που θα λάβουν. Δεν προβληματίζονται για τίποτα στη ζωή τους, και η διανοητική τους κατάσταση έχει φτάσει να είναι ισάξια ενός κούτσουρου. ."Η τεχνολογία ξεπέρασε την ανθρώπινη αλληλεπίδραση " όπως είπε και ο Αϊνστάιν. Τα σημερινά παιδιά δεν μπορούν να συναισθανθούν αληθινά, αφού η ανθρωπιά τους έχει χαθεί. Δυστυχώς η μέρα που ανέφερε ο Αϊνστάιν έχει φτάσει: "Ο κόσμος θα έχει μία γενιά από ηλίθιους".
Ίσως οι σκέψεις μου για την «ευλογημένη» αυτή γενιά σας φαίνονται σκληρές και απαισιόδοξες. Προσπαθώ απλά να είμαι ρεαλιστής. Μην ξεχνάτε πως εγώ τα ζω καθημερινά. Αλλά όποιο και αν είναι το πρόβλημα μπορούμε να το αλλάξουμε όλοι μαζί, γιατί ποτέ δεν είναι αργά. Καλώ και τα ίδια τα παιδιά που έχουν λίγο μυαλό, να σκεφτούν και προβληματιστούν για όλη αυτή τη κατάσταση. Μπορεί τώρα να εκφράζω τα παράπονα μου κατ'αυτόν το τρόπο, αλλά θα
προσπαθήσω, όπως μπορώ, να βοηθήσω και να αφυπνίσω τους συνομήλικους μου (τους φίλους μου τουλάχιστον). Το ίδιο να πράξετε και εσείς!

Υ.Γ. Δεν αναφέρομαι σε όλα τα παιδιά της γενιάς, γιατί γνωρίζω ότι υπάρχουν και εξαιρέσεις.
Αναφέρομαι στη μάζα, δηλαδή στους πιο πολλούς. Και ούτε εγώ το παίζω πιο έξυπνος από
αυτούς.Ίσως να είμαι λίγο πιο αφυπνισμένος!
Υ.Γ.2 Δεν είμαι ΚΑΤΑ του Facebook. Και εγώ ο ίδιος κατέχω λογαριασμό,αλίμονο.Είμαι κατά
όλης αυτής της κατάστασης που επικρατεί εκεί.

(Ελαφρώς διασκευασμένο)

ΘΕΜΑΤΑ

Α. Να γράψετε στο τεράδιό σας την περίληψη του κειμένου σε 100 περίπου λέξεις (Μον. 25)

Β1.  α) Να βρείτε τους τρόπους ανάπτυξης της 4ης παραγράφου («Ασχέτως αν αυτές τους εκφράζουν ή όχι! …για την διαμόρφωση της.») και να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.  (Μον. 6 )
β) Να αντικαταστήσετε τις διαρθρωτικές λέξεις-φράσεις του κειμένου με άλλες (λέξεις-φράσεις) που να διατηρούν τη συνοχή του κειμένου: βεβαίως, Αντιθέτως, έτσι, Ίσως  (Μον. 4)

Β2. α) Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:  σύντροφο, καλλιέργεια, φιλτράρουν, πλήγμα, ρεαλιστής (Μον. 5)
β) Να γράψετε ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:  επώδυνο, αποδοχή, ανούσια, ισάξια, αφυπνίσω (Μον. 5)

Β3. α) Να αιτιολογήσετε τη χρήση του ερωτηματικού στην πρόταση: Ποιος, τι ευθύνεται τελικά για αυτήν την κατάληξη; (2η παράγραφος) και των εισαγωγικών στη λέξη: «ευλογημένη» (τελευταία παράγραφος) (Μον. 4)
β) Να αναγνωρίσετε το είδος της σύνταξης στην παρακάτω περίοδο (ενεργητική ή παθητική) και να το μετατρέψετε στο άλλο είδος: «Δεν ενδιαφέρονται για την καλλιέργεια του ψυχικού τους κόσμου, της κριτικής τους σκέψης και της δημιουργικότητας τους και δεν δέχονται εύκολα το διαφορετικό.» (Μον. 2)

Β4 Να αναπτύξετε το περιεχόμενο της φράσης «Τα σημερινά παιδιά δεν μπορούν να συναισθανθούν αληθινά, αφού η ανθρωπιά τους έχει χαθεί» σε μία παράγραφο 100 περίπου λέξεων (Μον. 9)


Γ. Να υποθέσετε πως είστε μέλος της Βουλής των Εφήβων και στην εισήγησή σας αποφασίζετε να μιλήσετε: α) για τους τρόπους με τους οποίους οι νέοι σήμερα μπορούν να αλλάξουν αυτή τη δυσάρεστη κατάσταση που περιγράφει ο συντάκτης του κειμένου και β) για την βοήθεια που μπορεί και οφείλει να παρέχει το σχολείο στους νέους προκειμένου να αγωνιστούν για αυτή την αλλαγή.  (Μον. 40)    

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου