Δευτέρα, 26 Μαΐου 2014

Προτεινόμενα θέματα Πανελληνίων 2014 στην Έκθεση / SOS θέματα 2014 (Γλώσσα των νέων)


«Ο λαός των Γκρέκων είναι αναρχικός και δύσκολος να τιθασευθή. Γι’ αυτό πρέπει να τον χτυπήσουμε βαθιά στις πολιτιστικές του ρίζες. Τότε ίσως αναγκασθή να συμμορφωθή. Εννοώ να πλήξουμε τη γλώσσα του, την θρησκεία του, τα πνευματικά και ιστορικά του αποθέματα, ώστε να εξουδετερώσουμε την δυνατότητά του να αναπτυχθεί»: Χένρι Κίσινγκερ.

Δυστυχώς, στις μέρες μας βλέπουμε τα λόγια του μεγάλου ανθέλληνα Χένρι Κίσινγκερ να επαληθεύονται. Οι ίδιοι οι Έλληνες έχουν αρχίσει να ξεχνούν τις ρίζες και την καταγωγή τους, έχουν ξεχάσει ότι είναι απόγονοι του Σωκράτη, του Μεγάλου Αλεξάνδρου, του Κολοκοτρώνη.
Ο ελληνικός πολιτισμός δέχεται απανωτά πλήγματα. Το μεγαλύτερο πλήγμα το δέχεται η ελληνική γλώσσα καθημερινά από τα λεγόμενα greeklish. Η συνεχής χρησιμοποίηση τους στο διαδίκτυο και στα γραπτά μηνύματα στα κινητά τηλέφωνα έχει επηρεάσει σημαντικά την ορθογραφία, την στίξη και τον τονισμό, ενώ αρκετά συχνά χρησιμοποιούνται λατινικές βραχυγραφίες, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν κάποια από τα χαρακτηριστικά που επί αιώνες στήριζαν και ενδυνάμωναν τη γλώσσα μας.

Σύμφωνα με έρευνα, η οποία διενεργήθηκε το 2009 από το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας σε μαθητές γυμνασίων και λυκείων της Κοζάνης, περίπου 77,4% των μαθητών χρησιμοποιούν greeklish. Δυστυχώς, αυτός ο αριθμός αντί να μειώνεται, αυξάνεται δραματικά και η χρήση των greeklish διαδίδεται και σε μικρότερες ηλικίες. Ερωτηθέντες στην σχετική έρευνα γιατί χρησιμοποιούν τα greeklish, οι μαθητές απάντησαν ότι είναι θέμα συνήθειας, είναι «βολικά», για να αποφεύγουν ορθογραφικά λάθη, μερικοί κιόλας απάντησαν πως είναι πιο μοδάτα! Εύλογα μπορεί να διερωτηθεί κανείς: Είναι οι πιο πάνω λόγοι ουσιώδεις; Είναι επαρκείς ούτως ώστε να εγκαταλείψουμε την χρήση της ελληνικής γλώσσας και να οδηγήσουμε τον πολιτισμό μας σε διάβρωση;
Είναι λυπηρό το γεγονός ότι εμείς οι Έλληνες δεν συνειδητοποιούμε και δεν αντιλαμβανόμαστε το κακό που μας προξενεί η χρησιμοποίηση των greeklish. Πρέπει να αντιληφθούμε πόσο ευλογημένοι είμαστε που γεννηθήκαμε Έλληνες και κληρονομήσαμε την μαγευτική αυτή γλώσσα. Θα έπρεπε να ήμασταν τόσο περήφανοι για την γλώσσα μας, που να μην καταδεχόμασταν την είσοδο των greeklish στη ζωή μας. Δυστυχώς όμως δεν το αντιλαμβανόμαστε. Ή μήπως το αντιλαμβανόμαστε και συμβιβαζόμαστε;
«T γλῶσσα μοῦ ἔδωσαν ἑλληνική· τὸ σπίτι φτωχικὸ στὶς ἀμμουδιὲς τοῦ Ὁμήρου.Μονάχη ἔγνοια ἡ γλῶσσα μου στὶς ἀμμουδιὲς τοῦ Ὁμήρου.»
Σε μια μόνο πρόταση ο Οδυσσέας Ελύτης τονίζει την πλούσια, πνευματική, γλωσσική αρχαία παράδοση που κληρονομήσαμε από τον Όμηρο. Ως νεολαία οφείλουμε να παραδειγματιστούμε και να διαφυλάξουμε τον ελληνικό πολιτισμό και την γλώσσα μας. Πρέπει να διασώσουμε την ελληνική μας γλώσσα και να συμβάλουμε όλοι μαζί, ούτως ώστε να καταπολεμήσουμε την επιδημία των greeklish. Έχουμε το χρέος να διαφυλάξουμε την μοναδική γλώσσα που εδώ και τέσσερις χιλιάδες χρόνια ομιλείται και γράφεται αδιάκοπα. Δεν πρέπει να αποτελέσουμε τη γενιά που θα οδηγήσει στην καταστροφή της ελληνικής γλώσσας και του ελληνικού πολιτισμού.
(Ελένη Λανίτη:  Αντιπρόσωπος Essex /ΜΕΤΩΠΟ Κυπρίων Φοιτητών Ηνωμένου Βασιλείου)


ΘΕΜΑΤΑ

Α. Να γράψετε την περίληψη του κειμένου σε 110 περίπου λέξεις (Μον. 25)
B1. Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: αποθέματα, επαληθεύονται, απόγονοι, απανωτά, επιδημία (Μον. 5)
B2. Στις παρακάτω προτάσεις α) να αναγνωρίσετε το είδος της σύνταξης (ενεργητική ή παθητική) και β) μετά να τις μεταφέρετε-αποδώσετε στο άλλο είδος (Μον. 5)
  • Πρέπει να διασώσουμε την ελληνική μας γλώσσα και να συμβάλουμε όλοι μαζί, ούτως ώστε να καταπολεμήσουμε την επιδημία των greeklish.
  • Ο ελληνικός πολιτισμός δέχεται απανωτά πλήγματα είτε λόγω παγκοσμιοποίησης, είτε λόγω της ξενομανίας που μας διακατέχει.
B3. Να βρείτε τον τρόπο ανάπτυξης και τη συλλογιστική πορεία (παραγωγική ή επαγωγική) της τρίτης παραγράφου του κειμένου: «Ο ελληνικός πολιτισμός δέχεται...ενδυνάμωναν τη γλώσσα μας.» (Μον. 10)
B4. Να αναπτύξετε σε μία παράγραφο 100 περίπου λέξεων τη φράση: «Δεν πρέπει να αποτελέσουμε τη γενιά που θα οδηγήσει στην καταστροφή της ελληνικής γλώσσας και του ελληνικού πολιτισμού.» (Μον. 9)
 B5. Ποιο ρόλο διαδραματίζουν στη συνοχή του κειμένου οι υπογραμμισμένες λέξεις: ενώ, και, όμως, που (Μον. 6) 
Γ. Να συντάξετε ένα κείμενο το οποίο πρόκειται να δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου σας και στο οποίο:
α) προσπαθείτε να πείσετε τους νέους να «γυρίσουν την πλάτη τους» στα greeklish
β) αναλύετε την στάση που πρέπει, κατά τη γνώμη σας, να κρατήσει το σχολείο απέναντι στο φαινόμενο των greeklish (Μον. 40)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου