Σάββατο, 29 Ιανουαρίου 2011

ΚΩΔΙΚΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Νεοελληνική Γλώσσα Α΄ Γυμνασίου, Βασίλης Πρασσάς, εκδόσεις Κοκοτσάκης
 
Χρήσιμα στοιχεία θεωρίας:

1)      Εκτός από το γλωσσικό κώδικα χρησιμοποιούμε για την επικοινωνία μας και άλλους κώδικες, οι οποίοι βασίζονται σε διάφορα σήματα. Τέτοιοι κώδικες είναι ο κώδικας γραφής των τυφλών, η νοηματική γλώσσα των κωφαλάλων, ο γενικότερος κώδικας νευμάτων και κινήσεων που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι (μιμόγλωσσα), τα σήματα Μορς, τα σήματα καπνού που χρησιμοποιούσαν οι Ινδιάνοι για να συνεννοούνται από απόσταση, τα τύμπανα που χρησιμοποιούσαν κάποιοι ιθαγενείς στην Αφρική, ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ο κώδικας επικοινωνίας μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail), ο κώδικας των μαθηματικών, της χημείας, της φυσικής, της βιολογίας, της πληροφορικής, της ζωγραφικής, της μουσικής, ο κώδικας των γκράφιτι, αλλά και πολλοί άλλοι κώδικες, όπως ο κώδικας που υπάρχει στα διάφορα αθλήματα (ποδόσφαιρο, καλαθοσφαίριση), ακόμη και οι κώδικες που επινοούν και χρησιμοποιούν, έστω και περιορισμένα και παροδικά, οι άνθρωποι, όπως για παράδειγμα κάποια σήματα που χρησιμοποιεί μια παρέα νέων που θέλει να επικοινωνεί χωρίς να καταλαβαίνουν τι λένε οι γύρω τους.  

2)      Ιδιαίτερη σημασία για την επικοινωνία των ανθρώπων έχει ο γλωσσικός κώδικας.

3)      Το γλωσσικό κώδικα μπορούμε να τον συγκρίνουμε με τους άλλους κώδικες όσον αφορά στο μέσο (δίαυλο) μετάδοσης των μηνυμάτων, στη μορφή ή δομή του μηνύματος, στο μέγεθος του μηνύματος κ.λπ..

4)      Συγκρίνοντας το γλωσσικό κώδικα με τους άλλους κώδικες διαπιστώνουμε ότι:
·         Ο γλωσσικός κώδικας είναι πιο αναλυτικός και διεξοδικός, εφόσον παρέχει τη δυνατότητα ενός εκτενούς διαλόγου για διάφορα θέματα. Οι άλλοι κώδικες είναι πιο σύντομοι και κωδικοποιημένοι, περιορίζοντας τα περιθώρια διεξοδικής ανάπτυξης ενός θέματος.
·         Ο γλωσσικός κώδικας είναι πιο πλούσιος. Διαθέτει μεγαλύτερη, σε σχέση με τους άλλους κώδικες, δεξαμενή συμβόλων-λέξεων.
·         Ο γλωσσικός κώδικας εξελίσσεται και εμπλουτίζεται συνεχώς, αφού έχει τη δυνατότητα να δημιουργεί συνεχώς νέες λέξεις που ορίζουν καθετί που σκέφτεται, νιώθει ή παρατηρεί ο άνθρωπος. Οι άλλοι κώδικες είναι πιο περιορισμένοι ως προς τη δυνατότητα να δημιουργούν συνεχώς νέα σήματα.
·       Ο γλωσσικός κώδικας είναι ένας «ζωντανός οργανισμός» που υπάρχει μέσα σε κάθε άνθρωπο. Πολλοί επιστήμονες ισχυρίζονται πως στον άνθρωπο υπάρχει ένα «γλωσσικό ένστικτο» που έχει κάποια συγκεκριμένη θέση στον εγκέφαλο και τον κάνει, καθώς αναπτύσσεται, να μιλά και να γράφει. Άρα, ο γλωσσικός κώδικας είναι πιο φυσικός και μαθαίνεται έμφυτα, ενώ οι άλλοι κώδικες είναι «τεχνητοί», τους έφτιαξαν δηλαδή οι άνθρωποι για να εξυπηρετήσουν κάποιες ανάγκες επικοινωνίας, π.χ. τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για να ρυθμίζουν με ομαλό και ασφαλή τρόπο.
Βέβαια, πρέπει να επισημάνουμε ότι κάποιοι κώδικες, όπως η γλώσσα των τυφλών ή η νοηματική γλώσσα των κωφαλάλων πλησιάζουν πολύ στα χαρακτηριστικά του γλωσσικού κώδικα. Ενώ, η γλώσσα του σώματος μπορεί να είναι πιο εκφραστική ή ο κώδικας της ζωγραφικής να ενεργοποιεί περισσότερο, από ό,τι ο γλωσσικός κώδικας, τη φαντασία μας.

5)      Πολυτροπικά κείμενα ονομάζονται τα κείμενα που εκτός από το γραπτό λόγο (γλωσσικός κώδικα) χρησιμοποιούν και σήματα από άλλους κώδικες για να μεταδώσουν τα μηνύματά τους. Για παράδειγμα μέσα σε ένα γραπτό κείμενο, εκτός από το λεκτικό μέρος, δηλαδή τις λέξεις, μπορούμε να συναντήσουμε και άλλα σήματα, από άλλους κώδικες, όπως είναι κάποιο σήμα που δηλώνει τον «κίνδυνο». Αν αδιαφορήσουμε για αυτά τα άλλα σήματα, τότε δεν έχουμε «διαβάσει» πλήρως και ολοκληρωμένα το μήνυμα. Κάτι μας διέφυγε. Η ασταμάτητη εξέλιξη της ηλεκτρονικής τεχνολογίας μας παρέχει πάρα πολλές δυνατότητες να φτιάξουμε τέτοια κείμενα, για παράδειγμα στέλνοντας μηνύματα από το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ή το κινητό μας με λέξεις και διάφορα σήματα.

6)      Η επικοινωνία μέσω πολυτροπικών κειμένων ονομάζεται πολυτροπική επικοινωνία.

44 σχόλια:

  1. ευχαριστο!!! με βοηθισαρε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. kala brika akribws auto pou ithela!euxaristw!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Βρήκα αυτό που ήθελα για 1η Γυμνασίου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σας ευχαριστώ πολύ...Βρήκα αυτό ακριβώς που έψαχνα για την 1η γυμνασίου :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ναι και εγώ βρήκα αυτό που χρειαζόμουνα ! Αλλά μια ανακεφαλαίωση.Γλωσσικός κώδικας =προφορικός λόγος ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. τθθσδθωγυ4ρ4τγφ46τ7

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. φγθρθιθςαειωβεηγσαικγυεθ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ειμαι μαγκας θελετε τιποτα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Καλησπέρα σας πάω πρώτη Γυμνασίου και με βοηθήσατε . Ευχαριστώ .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Βρήκα αυτό που ήθελα για 1η Γυμνασίου!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. συγχαρητηρια!!βρηκα ακρβως αυτο που ηθελα για την α' γυμνασιου.με βοηθησατε πολυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Χίλια ευχαριστώ!
    Ακριβώς αυτο που έψαχνα σε τόσα άλλα site το βρήκα εδώ!
    Να συνεχίσετε να γράφετε ώραια και εύκολα θέματα για τις ταξεις του Γυμνασίου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ευχαριστώ, είναι πολύ χρήσιμα. Είστε καταπληκτικοί.






    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΚΩΔΙΚΑ ΓΡΑΦΗΣ ΤΥΦΛΩΝ ΚΑΙ ΓΛΩΣΙΚΟ ΚΩΔΙΚΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ???

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το αλφάβητο που έφτιαξε ο Μπράιγ ήταν μια αντικατάσταση του γραμματικού αλφάβητου με ανάγλυφες στιγμές, που με διάφορους συνδυασμούς αποδίδουν ένα κείμενο. Ο τυφλός μπορεί μ’ αυτό το σύστημα να διαβάζει ψηλαφώντας τις στιγμές με το δάχτυλο, δηλαδή έχουμε ανάγνωση με την αφή. Το σύστημα Μπράιγ έχει έξι ανάγλυφες κουκκίδες σαν το κεφαλάκι μιας καρφίτσας. Είναι τοποθετημένες ανά τρεις και μ’ αυτές γίνονται 63 συνδυασμοί, που αντιστοιχούν στα γράμματα και τους αριθμούς. Η γραφή Μπράιγ διαβάζεται από αριστερά προς τα δεξιά και από πάνω προς τα κάτω, όπως ακριβώς και η γραφή των «βλεπόντων».

      Διαγραφή
    2. πολυ καλο οτι πρεπει για τουσ μαθητεσ τησ 1ης γυμνασιου

      Διαγραφή
    3. πολυ καλο. οτι πρεπει να τουσ μα8ητεσ της 1ης γυμνασιου

      Διαγραφή
  15. Παντως, πολυ καλη δουλεια κανετε!!!Μπραβο!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. αυτο που εψαχνα παντου επιτελους το βρηκα! ευχαριστω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Κυριε Βασιλη ειστε κταπληκτικος.......Ο,τι ηθελα το βρηκα εδω....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Βρήκα επιτέλους κάτι καλό για αυτό που έψαχνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Παιδιά, σας ευχαριστώ! Αυτό μου δίνει δύναμη. Να είστε καλά και να έχετε μια καλή και δημιουργική σχολική χρονιά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστούμε για της συμβουλές ότι έψαχνα το βρήκα εδώ

      Διαγραφή
  20. Ευχαριστώ πολύ για τη βοήθεια βρήκα ακριβώς οτι ήθελα για την 1η Γυμνασίου, πολύ καλή δουλειά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. re pedia 8a moy pei kaneis toys kodikes epikoinonias .....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. μπραβο σας κυριε Βασιλη ειστε καταπληκτικος!!!!! Να ειστε καλα που βοηθατε εμας τα παιδια σε αυτο τη δυσκολη αρχη της ζωης μας!! Ευχαριστουμε και παλι πολυ!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σας ευχαριστώ πολύ βρήκα αυτό που έψαχνα¡¿

      Διαγραφή
  23. vrika afto pou ithela mono mas zitouse kai omoiotites an tis vazate tha imoun koble sas efxaristw poli giati tora ine diaforetika pou pigenoume stin 1h gymnasiou kai xriazomaste ena voithima anti na agorazoume voithimata ta vriskoume sto internet !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. ακριβως αυτο που ηθελα ευχαριστω παρα πολυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. αυτο ακριβως ηθελα για τη 1η γυμνασιου(!)#

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. ειναι ενα πολυ ωραιο κειμενο ελπιζω να αρεσει στην καθηγητρια μου με βοηθησε παρα πολυ αυτο το κειμενο ευχαριστω!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Καλουτσικο να πω την αληθεοα δεν τρελαθηκα στην ταξη ειπαμε περισσοτερα και τα λετε πολυ αναλιτικα καλε Βασιληηηη μμ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Τελιο καλε οραιο ηταν δεν τρελαθηκα αλλα καλο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Τελιο με βοηθησε και βρηκα οτι τα αλλα σαιτσ δεν ειχαν εισε πολυ καλος Βασιληη

    ΑπάντησηΔιαγραφή