Δευτέρα, 7 Φεβρουαρίου 2011

2η ΕΝΟΤΗΤΑ / ΥΠΕΡΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΙΚΟΙ ΓΟΝΕΙΣ

2Ο  ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Α. ΚΕΙΜΕΝΟ

Δρ Λίζα Βάρβογλη, Ph.D. Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια
Το πορτρέτο του υπερπροστατευτικού γονιού είναι λίγο πολύ γνωστό σε όλους: πρόκειται για το γονιό που τρέχει πίσω από το παιδί του και του βάζει χίλιες δυο απαγορεύσεις και κανόνες για να το προστατέψει, να το προφυλάξει, να σιγουρευτεί ότι δε θα πάθει κάτι κακό.
Όταν ο γονιός δεν αφήνει το παιδί του να παίξει στην παιδική χαρά από φόβο μήπως πέσει και χτυπήσει, του στερεί πολύ περισσότερα πράγματα απ' ότι θα του στερούσε ένα χτύπημα, μια μελανιά ή, στη χειρότερη περίπτωση, ένα σπασμένο χέρι ή πόδι: ο γονιός στερεί από το παιδί του την ευκαιρία να αναπτύξει φυσικές δεξιότητες (τρέξιμο, σκαρφάλωμα, πώς να κάνει κούνια) αλλά και πώς ν' αναπτύξει κοινωνικές δεξιότητες και να συναναστρέφεται με τους συνομήλικους, μια που στις μικρές ηλικίες συνδέονται και συχνά αναπτύσσονται παράλληλα. Έτσι, το παιδάκι που κάθεται παράμερα στην παιδική χαρά και κρυφοκοιτάζει τα άλλα παιδιά να παίζουν χωρίς αυτό να συμμετέχει, μοιραία είναι αποκλεισμένο από αυτόν τον κοινωνικό κύκλο, αφού του λείπει η ικανότητα και το ενδιαφέρον που συνδέει τα υπόλοιπα παιδιά. Αργότερα στη ζωή του, λόγω έλλειψης ικανοτήτων, αυτό το παιδί είναι πολύ πιθανό ν' αποφεύγει τις αθλητικές δραστηριότητες.
Ένα άλλο παράδειγμα: μια μαμά μπαινοβγαίνει σε ένα γυμναστήριο, παρακολουθεί την κόρη της σε κάποιο άθλημα και βλέπει ότι έχει δυσκολία ή φοβάται ότι είναι επικίνδυνο κι επεμβαίνει στα καθήκοντα του γυμναστή για να του υποδείξει τη δουλειά του. Η μαμά αυτή, όχι μόνο δε σέβεται τον επαγγελματία και την κατάρτισή του, αλλά κάνει κακό και στην κόρη της: της μαθαίνει ότι στα δύσκολα θα μπορεί πάντα να ξεγλιστρήσει και να ξεφύγει, αφού θα περιμένει να έρθει ο γονιός της να τη «σώσει» από τη δύσκολη κατάσταση.
Πέρα όμως από την υπερπροστασία στον τομέα της φυσικής και σωματικής κατάστασης, οι γονείς μπορεί να είναι ιδιαίτερα προστατευτικοί και σχετικά με τον συναισθηματικό κόσμο του παιδιού. Ο γονιός που αλλάζει γυμναστήριο, σχολή χορού ή φροντιστήριο στο παιδί του επειδή δεν αρίστευσε ή δεν πήρε βραβείο, το κάνει για να μην πληγώσει τα αισθήματα του παιδιού του. Κι ενώ εκείνη την ώρα υπάρχει η πιθανότητα όντως να μην πληγώσει τα αισθήματά του (ούτε αυτό όμως είναι σίγουρο, γιατί τα παιδιά γνωρίζουν πολύ καλά τι συμβαίνει σε τέτοιες περιπτώσεις και νιώθουν άσχημα), στη συνέχεια είναι σίγουρο ότι θα υπάρξουν ευκαιρίες για να πληγωθεί το παιδί και ο γονιός δεν θα μπορεί να κάνει τίποτα.
Και βέβαια οι γονείς θα πρέπει να προστατεύουν και να φροντίζουν τα παιδιά τους. Όμως, αυτό θα πρέπει να γίνεται με μέτρο και με συναίσθηση του τι άλλο στερούν από το παιδί όταν δεν του επιτρέπουν διάφορα πράγματα ή όταν παρεμβαίνουν άκριτα. Όλα τα παιδιά χρειάζονται ευκαιρίες να εξερευνήσουν τον φυσικό και τον συναισθηματικό κόσμο γύρω τους, χωρίς τη συνεχή παρέμβαση των γονιών τους, προκειμένου να αποκτήσουν σιγουριά, αυτοπεποίθηση, υπευθυνότητα χαρακτηριστικά που θα τους ακολουθούν μια ζωή.
(Από την εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 2005)

Β. ΑΣΚΗΣΕΙΣ
1) Σε ποιους τομείς οι γονείς είναι υπερπροστατευτικοί απέναντι στα παιδιά τους;
    Μονάδες 2,5
2)      Να δώσετε πλαγιότιτλους στις παραγράφους του κειμένου.
Μονάδες 2,5
3)      Στο παρακάτω απόσπασμα να βρείτε τα ρήματα που βρίσκονται στην οριστική και στη συνέχεια να ονομάσετε τη χρονική τους βαθμίδα (παρόν, παρελθόν, μέλλον)
«Ένα άλλο παράδειγμα: μια μαμά μπαινοβγαίνει σε ένα γυμναστήριο, παρακολουθεί την κόρη της σε κάποιο άθλημα και βλέπει ότι έχει δυσκολία ή φοβάται ότι είναι επικίνδυνο κι επεμβαίνει στα καθήκοντα του γυμναστή για να του υποδείξει τη δουλειά του. Η μαμά αυτή, όχι μόνο δε σέβεται τον επαγγελματία και την κατάρτισή του, αλλά κάνει κακό και στην κόρη της: της μαθαίνει ότι στα δύσκολα θα μπορεί πάντα να ξεγλιστρήσει και να ξεφύγει, αφού θα περιμένει να έρθει ο γονιός της να τη «σώσει» από τη δύσκολη κατάσταση.»                                                                                                                                                             Μονάδες 3

4)      Στις σύνθετες λέξεις μπαινοβγαίνει, κρυφοκοιτάζει: να βρείτε το α΄ και β΄ συνθετικό τους και πώς συνδυάζονται αυτά για να δώσουν τη σημασία των σύνθετων λέξεων;
Μονάδες 2

Γ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ
Το κείμενο που διαβάσατε αναφέρεται στην υπερπροστατευτικότητα των γονέων. Εκτός από το πρόβλημα αυτό, ποια άλλα προβλήματα ενδέχεται να αντιμετωπίζει ένα παιδί μέσα στην οικογένειά του;
Το κείμενό σας υποθέστε πως πρόκειται να δημοσιευτεί στη σχολική σας εφημερίδα.
Μονάδες 10

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου