Δευτέρα, 7 Φεβρουαρίου 2011

2η ΕΝΟΤΗΤΑ / ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑ

ΚΕΙΜΕΝΟ (διασκευασμένο)

Η γλωσσομάθεια είναι το εθνικό χόμπι μας

ΛΑΜΠΡΙΝΗ ΚΟΥΖΕΛΗ - ΓΙΑΝΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ | Σάββατο 6 Νοεμβρίου 2010/ ΤΟ ΒΗΜΑ
Έφεση στις ξένες γλώσσες παρουσιάζουν σταθερά οι Έλληνες. Το γεγονός αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα αν αναλογιστεί κανείς ότι το 83% των Ευρωπαίων, σύμφωνα με έρευνα του Ευρωβαρόμετρου, αναγνωρίζει τη σημασία της γνώσης ξένων γλωσσών, αλλά το 44% παραδέχεται ότι δεν μπορεί να κάνει ολοκληρωμένη συζήτηση σε άλλη γλώσσα, πέραν της μητρικής. Η τάση αυτή των Ελλήνων τούς οδηγεί και στην εκμάθηση πιο... σπάνιων γλωσσών.
Η ιστορικός κυρία Κατερίνα Χάλκου αγαπά το θέατρο. Πριν από δύο χρόνια άρχισε μαθήματα ρωσικής γλώσσας. «Αισθανόμουν ότι διαβάζοντας και βλέποντας ρωσικό θέατρο σε μετάφραση κάτι έχανα» είπε στο «Βήμα».  Άρχισε εντατικά μαθήματα, έξι ώρες την εβδομάδα τον πρώτο χρόνο και τέσσερις, τον δεύτερο. Γνωρίζει ήδη αγγλικά και γαλλικά και ομολογεί ότι τα ρωσικά τη δυσκόλεψαν στην αρχή. «Χρειάστηκαν τρεις μήνες να εξοικειωθώ με το αλφάβητο και να μπορώ να διαβάσω στα ρωσικά». Μπορεί πλέον να κάνει μια απλή συζήτηση στα ρωσικά και φιλοδοξεί κάποια στιγμή να μπορεί να απολαύσει τον «Γλάρο» του Τσέχοφ στο πρωτότυπο. Στο μεταξύ έδωσε εξετάσεις για την απόκτηση του πρώτου πιστοποιητικού γλωσσομάθειας στα ρωσικά. «Θέλω να έχω και κάποιο πτυχίο που να πιστοποιεί τις γνώσεις μου. Θεωρώ ότι μια τρίτη γλώσσα, και μάλιστα κάποια που δεν συγκαταλέγεται στις “κλασικές” ευρωπαϊκές γλώσσες, αποτελεί δεξιότητα και εμπλουτίζει το βιογραφικό μου. Η γλωσσομάθεια είναι αναγκαίο εφόδιο για την επαγγελματική αποκατάσταση και εξέλιξη».
«Είναι γλωσσομαθείς οι Έλληνες, με ενδιαφέρον και μεγάλη επιτυχία στην εκμάθηση ξένων γλωσσών. Υπάρχουν σπουδαστές στο Διδασκαλείο που παρακολουθούν ταυτόχρονα τέσσερις ξένες γλώσσες» ανέφερε ο κ. Ιωάννης Κογκετσίδης , γραμματέας του Διδασκαλείου Ξένων Γλωσσών του Πανεπιστημίου Αθηνών, στο οποίο παραδίδονται μαθήματα ξένων γλωσσών από το 1931. Εφέτος διδάσκονται 21 γλώσσες, ανάμεσα στις οποίες ιαπωνικά, κορεατικά, περσικά και αραβικά. Δημοφιλέστερη είναι τα ισπανικά. «Είναι σταθερά η πρώτη γλώσσα τα τελευταία επτά χρόνια, με δεύτερη τα αγγλικά και τρίτη τα ιταλικά» σύμφωνα με τον κ. Κογκετσίδη. Ακολουθούν τα γερμανικά, τα ιαπωνικά, τα αραβικά, τα κινεζικά και τα ρωσικά. Συνολικά εφέτος έχουν εγγραφεί στο Διδασκαλείο 3.220 σπουδαστές, αριθμός περίπου σταθερός τα τελευταία τρία χρόνια.

Η Ελλάδα παραμένει μεταξύ των χωρών-μελών της ΕΕ όπου καταγράφονται τα υψηλότερα ποσοστά γλωσσομάθειας. Το 44,8% των Ελλήνων ηλικίας 25-64 ετών δηλώνει ότι μιλάει μια ξένη γλώσσα (35,7%, ο αντίστοιχος μέσος όρος των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης), το 33,4% δήλωσε ότι δεν μιλάει καμία ξένη γλώσσα (36,2%, ο μέσος όρος στην ΕΕ) και το 21,9% δήλωσε ότι μιλάει δύο ή περισσότερες ξένες γλώσσες (28,1%, ο αντίστοιχος μέσος όρος στην ΕΕ). Από τα ίδια στοιχεία φαίνεται ότι τα μεγαλύτερα ποσοστά μαθητών που διδάσκονται τουλάχιστον μια ξένη γλώσσα καταγράφονται στην Ελλάδα (92%), στην Ιταλία (74%) και στην Ιρλανδία (73%).

ΘΕΜΑΤΑ
 1ο  Στο παρακάτω απόσπασμα να αναγνωρίσετε τις προτάσεις (κύριες ή δευτερεύουσες) και να πείτε με ποιο είδος σύνδεσης  συνδέονται.
«Θεωρώ ότι μια τρίτη γλώσσα, και μάλιστα κάποια που δεν συγκαταλέγεται στις “κλασικές” ευρωπαϊκές γλώσσες, αποτελεί δεξιότητα και εμπλουτίζει το βιογραφικό μου».
Μονάδες 5 (2+3)

2ο  Στο παρακάτω απόσπασμα να εντοπίσετε τις δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις (βουλητικές, ειδικές ή ενδοιαστικές) και να κάνετε πλήρη αναγνώριση αυτών (αναγνώριση-χαρακτηρισμός και συντακτικός ρόλος):

α) «Το γεγονός αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα αν αναλογιστεί κανείς ότι το 83% των Ευρωπαίων, σύμφωνα με έρευνα του Ευρωβαρόμετρου, αναγνωρίζει τη σημασία της γνώσης ξένων γλωσσών, αλλά το 44% παραδέχεται ότι δεν μπορεί να κάνει ολοκληρωμένη συζήτηση σε άλλη γλώσσα, πέραν της μητρικής.»
β)  «Αισθανόμουν ότι διαβάζοντας και βλέποντας ρωσικό θέατρο σε μετάφραση κάτι έχανα»
Μονάδες 5

3ο  Να αιτιολογήσετε σε μία παράγραφο 80-100 λέξεων την άποψη: «Η γλωσσομάθεια είναι αναγκαίο εφόδιο για την επαγγελματική αποκατάσταση και εξέλιξη»
Μονάδες 5

4ο  « Η παραμέληση και φθορά της εθνικής γλώσσας εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για ένα έθνος» Να αναπτύξετε τη φράση αυτή σε μία παράγραφο 100 περίπου λέξεων.
Μονάδες 5


Καλή επιτυχία
Β. Πρασσάς

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου