Α. Η ΛΟΓΙΚΗ ΤΟΥ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΙΟΥ
Ο μαθητής καλείται να παράξει ένα κείμενο 100 – 200 λέξεων (100-150 ή 150-200 λέξεις) στο οποίο:
1. Θα παρουσιάζει το βασικό θέμα/ερώτημα ή κάποιο υποθέμα που πραγματεύεται το λογοτεχνικό κείμενο, μέσα από την οπτική του πομπού («τι λέει το κείμενο»), αξιοποιώντας συνδυαστικά διάφορους κειμενικούς δείκτες ή/και στοιχεία του συγκείμενου
2. και θα καταθέτει και την προσωπική του θέση-οπτική επί αυτού («τι σημαίνει για τον ίδιο αυτό το θέμα»)
Β. Η ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΑΠΑΝΤΗΣΗΣ
Ο μαθητής πρέπει να:
1. Αναφέρει πρώτα το Θέμα/ερώτημα/υποθέμα του κειμένου
2. Στη συνέχεια, σε μία παράγραφο να παρουσιάσει σχετικά συνοπτικά το Θέμα, έτσι όπως αυτό παρουσιάζεται – «ξετυλίγεται» μέσα στο κείμενο (ένα είδος απόδοσης του νοήματος-περιεχομένου του κειμένου), αναφέροντας, παράλληλα, διάφορους κειμενικούς δείκτες που επιβεβαιώνουν/καταδεικνύουν/στηρίζουν την «παρουσίαση» αυτή
3. Στο τέλος, σε ξεχωριστή παράγραφο, να γράψει την προσωπική του άποψη/γνώμη/αντίληψη/οπτική για το Θέμα αυτό (ελεύθερη ανάπτυξη των δικών του σκέψεων και συναισθημάτων για το θέμα αυτό σε α΄ ενικό πρόσωπο) και όχι να σχολιάσει το κείμενο ή την οπτική του πομπού)
Γ. ΕΝΑ ΜΟΝΤΕΛΟ
ΑΠΑΝΤΗΣΗΣ
Το θέμα που δονεί της ευαίσθητες χορδές του ποιητή και κινεί την πένα του είναι… ο έρωτας.
Ο έρωτας, σύμφωνα με το ποιητικό υποκείμενο, …, γεγονός που υποδηλώνεται και μέσα από…, π.χ. τη μεταφορά… στον στ. … (σχήμα λόγου, κειμενικός δείκτης 1). …
Και πράγματι έτσι είναι ο έρωτας. Ο έρωτας… Συχνά νομίζω/αισθάνομαι πως…
Δ. ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΝΤΑΞΗΣ ΚΕΙΜΕΝΙΚΩΝ ΔΕΙΚΤΩΝ
Το θέμα που δονεί της ευαίσθητες χορδές του ποιητή και κινεί την πένα του είναι, όπως ακριβώς δηλώνεται/υποδηλώνεται και στον δηλωτικό/συνυποδηλωτικό Τίτλο του ποιήματος «…» (κειμενικός δείκτης 1)… ο έρωτας
…, όπως ακριβώς διαφαίνεται και μέσα από…, π.χ. την παρομοίωση… (σχήμα λόγου, κειμενικός δείκτης 2)
Ενώ…, π.χ. η οπτική εικόνα… (κειμενικός δείκτης 3) απεικονίζει το…
…, γεγονός που υποδηλώνεται και μέσα από…, π.χ. τη μεταφορά… (σχήμα λόγου, κειμενικός δείκτης 4)
…, κάτι που γίνεται «ορατό» και μέσα από…, π.χ. τα αποσιωπητικά… (σημείο στίξης, κειμενικός δείκτης 5)
Ο ποιητής…, π.χ. με τη χρήση του β΄ ενικού προσώπου, «…» (κειμενικός δείκτης 6) απευθύνεται…
…, κάτι που προκύπτει και από…, π.χ. την ευρύτατη χρήση επιθέτων, π.χ. «…» (κειμενικός δείκτης 7)
Και η…, π.χ. απογοήτευση του ποιητή για… αναβλύζει και μέσα από…, π.χ. το θαυμαστικό στον στ. … (σημείο στίξης, κειμενικός δείκτης 8)
Γι΄ αυτό ακριβώς ο ποιητής μέσω…, π.χ. της Προστακτικής «…» (έγκλιση, κειμενικός δείκτης 9)…
Παράλληλα, η…, π.χ. αντίθεση μεταξύ… (σχήμα λόγου, κειμενικός δείκτης 10) αποκαλύπτει/ φανερώνει…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου